Rekenvoowaarden Weegbegrippen:

Tellen tot 10 Son Rekenvoorwaardendoorkijkje

Tellen en doen A. Zwart doorkijkje

A. zwart Rekenvoorwaardendoorkijkje

vensterdoorkijkje in de klas weegbegrip

logorib
in beweging

4) WEEGBEGRIP.

Het ontdekken dat het gewicht van iets niet altijd correspondeert met de grootte ervan. Vanuit de praktijk: ‘Juffie, zij is al zes en ik kan haar makkelijk optillen en .... van vijf krijg ik niet van de grond’.

Heel spannend om op de echte weegschaal te gaan staan: we hebben het een keer om beurten gedaan (‘oeh.... juffie weegt veel!’).

doorkijkjeEén kind had thuis verteld hoeveel de kinderen wogen. De volgende dag zei zijn moeder: ‘Nu weet ik het gewicht van àlle kinderen’. Wat kunnen we doen om bewustzijn hiervoor te helpen ontwikkelen? Door bovenstaande vaak te laten ervaren door de kinderen. Deze ervaringen kunnen nog verder uitgebreid worden.